Una vegada finalitzat el curs, i com a conseqüència l’assignatura de Formació Literària, com a futures docents que volem ser, ens veiem en la necessitat d'extraure les conclusions de l’assignatura, reflexionar al respecte i esprémer tot allò positiu que hem aconseguit en aquesta matèria, per a poder posar-ho en pràctica en el nostre pròxim futur professional.
Primerament, volem recalcar que aquesta assignatura ens ha obert els ulls cap al món literari, i ens ha fet veure com de important és que la literatura estiga present a les aules d’Educació Infantil. I sobretot, que la literatura infantil i juvenil (LIJ) és un gènere literari independent tan important com el dedicat als adults, ja que els nostre xiquets i xiquetes tenen el mateix dret a gaudir de la bona lectura. Hem tingut la oportunitat de comprovar que la Literatura Infantil suposa una trobada amb les idees, sensacions i imatges presents en una gran diversitat de textos. A través de la literatura, els xiquets i xiquetes “desperten” la seva fantasia, creativitat i capacitats lingüístiques i, en definitiva, desenvolupen els hàbits i les actituds bàsiques necessàries per aprendre.
Nosaltres els docents, com a mediadors entre l'alumnat i el seu aprenentatge, som un agent determinant en l'adquisició i desenvolupament de la curiositat i del gust dels xiquets i xiquetes per la literatura. Els nostres esforços per oferir a l'alumnat diferents propostes i activitats que el familiaritzen amb el material literari determinaran, en bona mesura, la manera en què aquest descobreix la realitat, la seua motivació i el desenvolupament dels seus aprenentatges.
No obstant això, preocupa la infrautilització o l'escàs aprofitament per part dels docents, de les tècniques o activitats en les quals es fa ús de textos literaris, o la reticència per part del professorat i els centres educatius d’avui en dia, a considerar la literatura infantil com un gènere que ha d'ocupar un lloc preferent a les aules, i en general, en el procés d'ensenyament.
A l’assignatura de Formació Literària per a Mestres, hem tingut la oportunitat analitzar el tractament que rep la literatura, i en particular, el material literari en l'etapa d'Educació Infantil, així com algunes de les activitats dutes a terme a l'aula pel professorat d'Educació Infantil en les quals s'inclouen textos literaris. Hem après, també, a avaluar el procés d’ensenyança-aprenentatge dels nostres xiquets i xiquetes davant l’educació literària, i que la biblioteca d’aula en una classe d’Infantil ha d’ocupar un lloc privilegiat.
Por tot açò, creguem que la metodologia duta a terme per a posar en marxa aquesta assignatura ha sigut excel·lent, perquè hem sigut partícips en tot moment del procés d’ensenyança-aprenentatge de la matèria. Hem tingut la oportunitat de dissenyar els nostres propis projectes i activitats, posar-les en pràctica i aprendre dels nostres errors. A més, hem pogut posar-se a la pell dels docents fent les nostres exposicions, que al mateix temps, ens han servit per a adquirir uns coneixements bàsics i fonamentals per a la nostra formació com a docents.

Espere que realment vos haja aprofitat.
ResponElimina